עברית  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 
אגדה חיה
סיפורו של היונימוג, מתחיל אי שם בימים שלאחר מלחמת העולם‎ השנייה;
המשק הגרמני החקלאי, שהחל בתהליכי שיקום ובנייה, היה זקוק לרכב חזק,‎
שיוכל לשמש לכל מטרה ולתפקד בכל זמן. כך תוכנן ונבנה היונימוג (Unimog),
שמשמעות שמו, בתרגום חופשי, היא - "רכב לכל מטרה אוניברסלית".
כתב: דורי רובינשטיין
בשנות הארבעים, הגיחו לעולם רכבי היונימוג הראשונים, שהונעו באמצעות בנזין, עם אפשרות להעברות כוח לגלגלים‎ דרך ממסרות; אלו הגביהו את הציר מעל האדמה והקנו לרכב‎ יכולות תפקוד גבוהות, בנסיעה בכל תוואי שטח. באותן שנים, יוצרו מספר דגמים חלשים יחסית, עם מנועי דיזל קטנים וארבעה צילינדרים; אלו סומנו במספרי דגמים - 401, 403 ו-411.
עקב ההגבלות שהוטלו על גרמניה לאחר המלחמה, לא יוצרו יונימוגים לשימוש צבאי. רק עם הצטרפותה של גרמניה העצמאית לברית נאט"ו, בשנת 1956, החל יצורו  של דגם‎ צבאי (404), שהתהדר במנוע בנזין בעל נפח של 2,200 סמ"ק, עם 6 צילינדרים.  תחילה, יוצר הדגם עבור הצבא הגרמני, ולאחר מכן - לצבאות נוספים, שהחלו להכיר ביתרונות ובאיכות הכלים. כך, שימשו הכלים למשימות צבאיות שונות, לנשיאת לוחמים וציוד, כשחלקם אף צוידו בטילים ובתותחי נ"מ.
 
בסימן פיתוח
בשנת 1953, נרכשה חברת Unimog המצליחה, שייצרה את הכלים, על ידי יצרנית הרכבים 'מרצדס-בנץ', שביקשה להפיץ את הכלים ברחבי העולם. עם זאת, עד לשנת 1964, לא נחלו הכלים הצלחה רבתי, כשהם נמכרו בעיקר בגרמניה; רק עם הולדתם של‎ הדגמים הגדולים (406, 416 ו-417), שהתהדרו במנועי דיזל חזקים, יצאה בשורת היונימוג לעולם הגדול. דגמים אלו צוידו במנועי מרצדס 352‎OM-, הנחשבים לבין המוצלחים שיוצרו על ידי החברה בכל הזמנים; הם מתהדרים בנפח מנוע של 6‎ ליטר, עם תפוקת כוח שנעה בין 140-90 כ"ס. במהלך שנות ה-80', שונתה צורת הקבינה של היונימוג, ושמם של הדגמים הוסב ל -U1200 , U1000  ו-U2450.
כיום, ניתן למצוא רכבי יונימוג כמעט בכל פינה בעולם, לא מעט בשל ריבוי המלחמות המתנהלות בו; כך למשל - ניתן למצוא יונימוגים בעיראק, במדינות אפריקה, ברחבי אירופה, באמריקה הדרומית ואפילו באלסקה. גם בישראל "משרתים" מספר רכבים, המשמשים בפינוי שלג והעברת אספקה לאזורים ‎מושלגים וקשים לגישה.

במהלך העשור האחרון, זכו רכבי היונימוג לעדנה ברחבי העולם, כשאף בישראל משמשים כמה מהם ככלי עבודה. ככלל, היונימוגים נבדלים זה מזה, בהתאם לשימוש המיועד להם - כלים מסוימים מיועדים לטיפול טכני בפסי רכבת (ולפיכך מסוגלים לעלות ולרדת מהמסילה באופן עצמאי), אחרים מיועדים לחקלאות, חילוצים קשים, נסיעה בשלג/קרח וכו'.

חיות ישראליות
בארץ זכו הכלים לחשיפה ראשונה רק לאחר מלחמת יום כיפור, עת הגיעו כשלל מהצבא המצרי והסורי, כשהם עטויים בהילת סיפורים ומעשיות אודות "כלי רכב אגדי, המסוגל כמעט לכל".  מספר רכבים הגיעו (חלקם מצוידים במנוע בנזין‎ וחלקם בדיזל), אך רק מעטים מהם זכו לטיפול שישאיר אותם במצב תקין.כיום, קשה להשיג בארץ יונימוג במצב טוב, מאחר ורוב הכלים לא זכו לטיפול נאות במשך השנים; תחזוקת הכלים והעמדתם במצב מכני טוב, אף היא קשה למדי, כשהיא מצריכה חלפים יקרים במיוחד.

טיול ממוצע עם היונימוג, אינו דומה לטיול שטח רגיל של רכבי 4x4. היונימוג, מטבעו, איטי יותר מכלי רכב רגילים, אך בשטח  הוא "מרגיש בבית", כשהוא מפגין יכולות מדהימות במעבר מכשולים בזויות קשות, ללא "התנפלות" עליהם. מאחר והיונימוג מסוגל להגיע למקומות שאף כלי רכב אחר לא צולח אליהם את הדרך (ובכך גם במרחבי המדבר), הטיולים איתו ייחודיים ומאתגרים. יתר על כן - מאחר והיונימוג הוא כלי גדול במיוחד, ניתן לאבזר אותו בכל מה שדרוש לנסיעה ולטיולים - מיכלי מים/סולר, ציוד מטבח, כלי חילוץ, ציוד עזר והצלה, כלי עבודה ועוד.

מלבד יציאה לטיולים, שותפה "קהילת" בעלי היונימוג בארץ לאירועים ייחודיים הנערכים ברחבי העולם. באפריל 2005, יערך ראלי קרואטיה - אחד האירועים המרכזיים והבולטים של רכבי השטח בעולם, אליו יצא צוות ישראלי עם רכבי יונימוג.

במבחני שטח שבוצעו בישראל, מול רכבים דוגמת ההאמר והדיפנדר,‎ יצא היונימוג תמיד כשידו על העליונה, עם ביצועי שטח שהתעלו על כל המתחרים!

 

לייבסיטי - בניית אתרים